jueves, 31 de enero de 2008

HORAS DE CONSULTA MEDICA DE LA SEGURIDAD SOCIAL

ATENTO NO PUEDE PEDIR JUSTIFICACIÓN MÉDICA DE ENTRADA Y SALIDA A LA CONSULTA

La Federación de Servicios de UGT, ha ganado una MUY IMPORTANTE demanda en ATENTO TELESERVICIOS. En este caso ATENTO, venía indicando a los trabajadores la obligatoriedad de, en los justificantes de asistencia médica, plasmar la hora de entrada y de salida de la consulta médica y a partir de ahí, computar un máximo de uso de las horas médicas diario. Si alguna de estas condiciones no fuesen correctas, la empresa directamente no daba por válidos los justificantes y descontaba tales horas de consulta médica al trabajador.
FeS-UGT verificó documentalmente a través de las distintas Direcciones Generales de Asistencia Sanitaria de las Comunidades Autónomas y de la Subdirección General del Ministerio de Sanidad, la inexistencia de obligatoriedad por parte del personal facultativo o administrativo el horario de los pacientes. A raíz de esta comprobación, interpuso Conflicto Colectivo en ATENTO, solicitando el derecho a disfrutar del permiso retribuido de 35 horas médicas tal y como establece el art. 29.2 del Convenio de Contact Center, sin más requisitos o limitaciones que las que constan en dicho artículo, sin que la empresa pueda establecer unilateralmente condiciones adicionales.
En Sentencia de la Audiencia Nacional 0112/2007 de 17 de diciembre de 2007, se establece, claramente, que “el art. 29.2 no faculta a la empresa a establecer unilateralmente los requisitos que ha de tener la “justificación oportuna” sancionando con la invalidez los supuestos que se aparte de lo fijado por ella, pues en la práctica tal actuación comporta el establecimiento de límites –tanto respecto del desarrollo en el tiempo de la consulta médica correspondiente, que no está en manos del trabajador, como con relación a los tiempos de desplazamiento, que no siempre podrán ajustarse al parámetro prefijado por la empresa”.
Por ello, se declara el derecho de los trabajadores a disfrutar del permiso retribuido de las 35 horas médicas tal y como contempla el Convenio Colectivo de Contact Center, sin más requisitos o limitaciones que las que constan en dicho texto, sin que la empresa pueda establecer unilateralmente condiciones adicionales al disfrute de este derecho.

L'Institut Català de les Dones presenta una publicació per implantar un pla de conciliació i els beneficis que comporta


L'Institut Català de les Dones presenta una publicació per implantar un pla de conciliació i els beneficis que comporta
La prohibició d'emportar-se feina a casa, la formació en línia per evitar els viatges i la creació de bancs d'hores són alguns exemples de les bones pràctiques que descriu el llibre .
La presidenta de l’Institut Català de les Dones (ICD), Marta Selva, ha presentat aquest matí l’estudi Conciliació i nous usos del temps, que ofereix eines per a la implantació d’un pla de conciliació a les empreses i a les administracions locals.
L’estudi, realitzat per la Fundació Maria Aurèlia Capmany, ha estat editat per l’ICD, adscrit al Departament d’Acció Social i Ciutadania, en la col·lecció Eines, adreçada a les persones que realitzen polítiques de dones, on es publiquen obres enfocades a diferents situacions pràctiques.
L’objectiu d’aquesta publicació és fomentar les polítiques del temps en els col·lectius laborals. Explica de forma detallada la metodologia per a la implementació d’un pla de conciliació i ofereix exemples de bones pràctiques en plans de conciliació en diversos sectors: farmacèutic, alimentari, construcció, tèxtil, salut, distribució i el de les tecnologies de la informació, així com a l’administració local, municipis o consells comarcals.
Aquestes són algunes de les bones pràctiques exposades en el llibre:
· fixació de reunions després de les 9.30 i abans de les 17.30 h.
· formació en línia i videoconferències, per evitar els viatges
· creació de bancs d’hores que facilitin bescanviar hores extra per hores de necessitat personal puntual
· prohibició d’emportar-se feina a casa (si no s’acaba la feina és problema de la direcció per no haver-la planificat bé)
El llibre també determina un llistat de beneficis per desenvolupar polítiques del temps, ja siguin per a la persona, l’empresa, l’entorn local i la societat en general.
Alguns dels beneficis per a les empreses són:
· Disminució de l’absentisme professional i de la rotació
· Implicació de les persones en els objectius corporatius de l’empresa
· Incorporació, captació i retenció de capital humà qualificat
Segons ha explicat Marta Selva, “encara existeix la creença que la conciliació és un problema de les dones, quan realment es tracta d’un greu problema social, tot i que fins ara, els efectes d’haver de compaginar vida familiar, professional i personal han recaigut bàsicament sobre les dones”.
Les polítiques del temps són un del eixos bàsics de les polítiques socials. Volen resoldre les tensions provocades pels desequilibris entre el temps de treball, el temps de la vida quotidiana i el temps personal.
La implicació de tots els agents institucionals, empresarials, sindicals i socials és imprescindible per poder avançar vers una transformació cultural que propiciï una nova manera d’entendre les relacions, l’assumpció de responsabilitats i els pactes entre dones i homes.

Col·lecció Eines de l’Institut Català de les Dones
Conciliació i nous usos del temps és el número 8 de la col·lecció “Eines” que edita l’Institut Català de les Dones amb l'objectiu de proporcionar instruments vàlids de suport a les persones gestores i responsables de polítiques públiques per a la implantació de forma transversal de la perspectiva de gènere.